Ne-am trezit cu noaptea-n cap şi am pornit la drum într-o mică « expediţie » spre poalele Carpaţilor Meridionali, serpuind pe Valea Cernei înspre Baia de Aramă, fiind purtaţi de SUV-ul autohton pe care de mult l-am aşteptat.
Odată urcat la bord, nu observi multe lucruri spectaculoase, ci doar perfectarea câtorva detalii care la modelele anterioare au lăsat de dorit. Mă refer aici la câteva aspecte cum ar fi forma mai tinerescă a instrumenetelor de bord, plasticul folosit la interior arată mai bine, iar ca noutate imitaţia de lemn regasită pe bord şi mânerele uşilor, geamuri cu tentă pe versiunea de vârf, satelit de comandă amplasat pe coloana volanului şi piele la interior. Comenzile sistemului de climatizare au ramas în continuare poziţionate cam jos, fiind nevoie de un mic efort pentru acţionare; comutatoarele geamurilor sunt integrate tot pe partea centrală iar claxonul nu îşi are locul acolo unde ar fi normal, pe volan, ci pe maneta aferentă luminilor. Păstrarea în linii mari a designului interior regăsit pe Logan este strict legată de reducerea costurilor pe de-o parte, dar şi de faptul că acest design este acceptat de romani, fiind întalnit pe toate modelele lansate anterior.
După renaşterea marcii Dacia sub impulsul Renault, lumea automobilistică a lăudat confortul oferit de suspensiile maleabile şi silenţioase. Nici Duster nu se abate de la acestă regulă.
Indiferent că rulezi maşina pe macadam, off-road, asfalt fie el chiar degradat de vreme, comportamentul Duster-ului întrece cu mult aşteptările.
Am traversat albii de râu, am urcat pante nămoloase, am accesat porţiuni de drum « decupate » de catre drumarii autohtoni fară a mai fi reparate (tipic romanesc !), foarte puţine zgomote patrunzând în habitaclu. Am sesizat confortul sporit al scaunelor, diferite de cele întalnite la Logan, cu un suport lombar accentuat şi care compensează eventualul tangaj al maşinii. Am simţit ruliul în virajele pe asfalt luate din scurt, în special pe serpentinele înspre « 7 Izvoare » dar şi ESP-ul care ne-a permis să conducem mai sportiv.
Insonorizarea este mai buna decât la Logan, în oraş diesel-ul este destul de silenţios, iar la drum întins rareori se aude, în special atunci când uiţi ca este un SUV şi nu o berlina sportivă. Zgomotele aerodinamice sunt puţin deranjante începând cu 110km/h şi asta pentru că barele transversale nu au o forma destul de « ascuţită » încât să taie aerul.
Garda la sol generoasă şi unghiul de atac mare recomandă DUSTER ca fiind un off-roader desăvârşit, dar în opinia mea un sistem electronic de asistenţa la coborârea pantelor l-ar fi pus mult mai bine în valoare la accesarea unor supafeţe umede/namoloase în special. Am observat asta în testul nostru comparativ cu Skoda Yeti unde ne-am rasfaţat cu acest sistem.
Cuvintele «low cost» şi «hi-tech» rareori rimează iar Duster o confirmă. Sistemul ESP nu este disponibil ca dotare de serie, air-bag-urile sunt patru la număr (frontale şi laterale faţă) iar suplimentarea acestora nu este posibilă nici contra-cost. Pedala de frână este fermă, inducând senzaţia de siguranţă, însă în opinia mea discurile de frână pe spate(fie şi ca opţiune) ar fi întărit acestă senzaţie de care vorbeam. Am testat distanţa de franare obţinând aprox 70m reducând de la 130 km/h la 0 km/h, ceea ce cred că este puţin cam mult; cu toatea astea comportamentul maşinii este excelent.
Vizibilitatea este bună, parbrizul generos şi forma montanţilor faţă oferă o perspectivă bună asupra drumului. Oglinzile sunt bine dimensionate, doar montanţii spate puţin generoşi pun probleme în cazur unor depaşiri „din scurt”.
Spaţiul interior este suficient atât pentru cei din faţă şi spate în egala măsură, iar portbagajul oferă un volum de depozitare de 408 litri în varianta de echipare 4x4 şi 475 litri pentru 4x2. Prin rabatarea banchetei spate se ajunge la aprox 1600 litri, suficient încât sa satisfacă orice nevoie de transport. Haionul se acţionează facil chiar şi atunci când este parcat în spaţii restrânse.
Constructorul recomandă un consum combinat de 5.6l/100km; noi am strabătut 600km dintre care mai bine de 100km au fost pe serpentine, macadam şi off road, obţinând un consum de 7.1 l/100km care este decent pentru un SUV cu tracţiune integrală. Aş dori să menţionez ca deplasarea s-a facut preponderent în modul AUTO, am condus peste medie(în sensul că permanent am atacat curbele pentru a vedea înclinaţie/comoprtament/aderenţă) iar pe macadam am folosit modul LOCK.
Vă invităm să accesaţi secţiunea Evaluare pentru o scurtă trecere în revistă a principalelor atu-uri ale SUV-ului produs la Mioveni.