|
|
20 imagini |
|
|
|
Conceptul 9-X Air este o viziune de design care explorează posibila înfăţişarea a unui viitor Saab decapotabil. Dispune de un acoperiş unic "Canopy Top" - în curs de brevetare - şi de proporţiile compacte ale unei maşini sport, oferind totuşi patru locuri.
Spărgând tiparul clasic al decapotabilelor, caroseria 9-X Air prezintă stâlpi spate proeminenţi care se curbează în sus pentru susţinerea acoperişului Canopy Top, care se pliază plat. De asemenea, stâlpii ancorează paravanul de sticlă caracteristic care înconjoară habitaclul, incluzând un ecran spate separat, montat retras.
Proiectantul Anthony Lo şi echipa sa au reuşit să realizeze această formă, oferind în continuare caracterul practic de utilizabilitate în toate anotimpurile şi habitaclul cu patru locuri, promovat de Saab încă de la prezentarea primei sale decapotabile la Salonul Auto din Frankfurt exact cu 25 de ani în urmă.
Cu acoperişul ridicat sau coborât, 9-X Air are o siluetă aparte. Cu acoperisul pliat în portbagaj şi ecranul spate ridicat, ocupanţii se pot bucura de călătoria în aer liber fără a fi expuşi rafalelor de vânt. Cu acoperişul închis, 9-X Air are înfăţişarea unui veritabil coupé, cu o formă compactă, deosebită de o decapotabilă cu patru locuri convenţională.
Proiectat în paralel cu conceptul Saab 9-X BioHybrid, 9-X Air are în comun cu acesta stilul specific al părţii frontale, precum şi sistemul de propulsie ultraeficient. Motorul mic, de doar 1,4 litri Saab BioPower combină mai multe elemente pentru o performanţă mai responsabilă: dimensionare optimă a motorului, turbocompresie, utilizarea biocombustibililor şi tehnologia hibridă.
Alimentat cu combustibil E85 (85% bioetanol/ 15% benzină), motorul cu suflet sportiv dezvoltă 200 CP, accelerând de la 0 la 100 km/h în 8,1 secunde, cu emisii de CO2 estimate de doar 107 g/km în ciclul combinat. În comparaţie cu benzina, impactul total asupra mediului al utilizării combustibilului E85, calculat de la sursă la roată, este şi mai favorabil.
Design progresist
Conturul curat, sculptat al conceptului 9-X Air oferă o expresie proaspătă a inspiraţiei scandinave în concepţia de design Saab, respectiv a rădăcinilor sale aeronautice. Postura hotărâtă, cu console minime în faţă şi spate, este completată de o grafică dintr-o bucată, circulară a vitrării, suprafeţe de caroserie line, neîncărcate şi luminile pe tema “bloc de gheaţă”.
Aspectul exterior este definit de stâlpii C proeminenţi care susţin partea din spate a acoperişului unic tip retractabil, numit Canopy Top - un acoperiş acţionat electric care se pliază plat, dezvoltat din principiul acoperişului Targa. Această inovaţie în proiectarea decapotabilelor, care face diferenţa între un acoperiş pliabil şi un soft-top complet sau ansamblu capotă pliabil, este în curs de brevetare de către Saab.
Acoperişul Canopy Top este fabricat din pânză în loc de metal, pentru a reduce greutatea şi pentru a se împacheta mai eficient. Funcţionează complet automatizat şi se pliază frumos în trei mici secţiuni sub un mic capac în platforma portbagajului. Ecranul spate situat între stâlpii C se retrage automat în partea de jos a capacului ridicat pentru a permite depozitarea acoperisului, după care se ridică din nou în poziţia sa normală, asigurând un paravan de sticlă complet în jurul habitaclului.
Paravanul de sticlă de jur-împrejur, împreună cu un deflector activ montat pe partea de sus a parbrizului asigură confort sporit pentru pasageri. Reduce la minim rafalele de vânt, reduce curenţii de aer şi elimină necesitatea unei plase paravânt. Separarea ecranului spate de acoperişul pliant permite în acelaşi timp realizarea unei suprafeţe vitrate mai mari decât în cazul acoperişurilor soft top cu geam încorporat.
Un alt element prin care se rupe de convenţiile de proiectare, 9-X Air renunţă la capota portbagajului. În locul acestuia, un compartiment de depozitare spaţios, destul de mare pentru două genţi de golf, culisează în afară de sub bara de lumini din spate. Pentru a reduce din greutate, acesta este acţionat de arcuri, nu este motorizat, ci culisează fără efort pe role. Sub compartimentul culisant se găseşte un alt compartiment pentru depozitarea unor articole mai mici.
Concentrare pe şofer
Pe dinăuntru, 9-X Air prezintă dezvoltări inovatoare în designul cockpitului concentrat pe şofer şi asigurarea de conectivitate completă pentru echipamente mobile personale, ambele prezentate pentru prima dată în 9-X BioHybrid.
Zona de informaţii pentru şofer cuprinde partea de sus a căptuşelii uşii. Este o prezentare proaspătă a organizării cockpitului în jurul şoferului, o tradiţie Saab, renunţând la consola centrală, montată pe podea. Zona este o suprafaţă plată, arcuită, în care sunt montate cinci ecrane, iluminate cu grafică 3-D verde, inclusiv un ecran de divertisment şi informare şi un panou de control în uşa şoferului.
În colaborare cu Sony Ericsson, 9-X Air şi fratele său hatchback prezintă şi potenţialul conectivităţii wireless (Bluetooth) cu una sau mai multe echipamente mobile (telefoane, PDA etc.). Interfaţa din maşină permite transfer de date, funcţii de divertisment şi navigare prin satelit, transferate automat maşinii în timp ce instrumentul mobil rămâne în buzunarul utilizatorului.
Cu cât este mai „deştept” instrumentul mobil, cu atât mai bine funcţionează în maşină. Aceeaşi unitate poate fi programată pentru închiderea/deschiderea de la distanţă a maşinii, deschiderea sau închiderea acoperişului sau chiar modificarea de la distanţă a setărilor din maşină. Cu 9-X Air, nu mai este nevoie de un breloc electronic sau telecomandă separată pentru maşină.
Eficienţă în design şi performanţă
9-X Air a fost creată de o echipă condusă de Anthony Lo, director de proiectare avansată la General Motors Europe, în colaborare cu Centrul Mărcii Saab din Suedia. "Ca şi 9-X BioHybrid, această maşină este întruchiparea eficienţei în design şi performanţă, inclusiv acoperişul Canopy Top" – spune Lo. "Oferă avantaje importante prin reducerea greutăţii şi împăturirea eficientă, precum şi prin faptul că ne permite să dezvoltăm mai departe designul decapotabilelor într-un mod foarte Saab".
sursa|saab romania
Adauga comentariu